PELUPUSAN REKOD | PEJABAT PENDAFTAR
» PERKHIDMATAN » PERKHIDMATAN SUMBER MANUSIA » PELUPUSAN REKOD

PELUPUSAN REKOD

Pelupusan rekod adalah bermaksud cara menguruskan pengasingan rekod untuk tujuan pemusnahan, pemindahan atau selainnya. Ia meliputi semua jenis dan format rekod termasuk rekod elektronik.

Kumpulan rekod yang boleh dilupuskan adalah seperti berikut:

  1. Rekod-rekod awam yang telah tamat tindakan
  2. Telah mencapai tempoh simpanan yang ditetapkan dalam Jadual Pelupusan Rekod
  3. Keadaan fizikal rekod-rekod tersebut tidak mengizinkan pemeliharaannya

 


Borang-borang Pelupusan merujuk Arkib Negara Malaysia :
Borang Permohonan Bagi Pemusnahan Rekod Awam
Borang Permohonan Bagi Pelupusan Fail
Borang Permohonan Bagi Pelupusan Rekod Seni Bina
Borang Permohonan Bagi Pelupusan Rekod Terbitan Dan Bahan Bercetak
Penentusahan Pemusnahan Rekod Awam
Borang Permohonan Bagi Pemusnahan Rekod Kewangan Dan Perakaunan
Garis Panduan Melupuskan Rekod Awam
Kemaskini:: 30/10/2013 [azilawati_om]

PERKONGSIAN MEDIA

PEJABAT PENDAFTAR
Universiti Putra Malaysia
43400 UPM Serdang
Selangor Darul Ehsan
0397691527
0389472007
B1566438590